MATKABLOGI: Alppilan lukion leirikoulu Islannissa 8.10-12.10.2017

8.10, lähtöpäivä ja majoittuminen Reykjavikiin:

Matkamme kohti Islantia ja Keflavikin lentokenttää alkoi sunnuntaina 8.10 kello 13.30 Helsinki-Vantaan lentokentän 2. terminaalissa. Lähdössä oli noin. 20 hengen porukka mukaan lukien opettajat Kaisa ja Marianne. Leirikouluun oli kuitenkin valmistauduttu jo ennen itse matkaa, sillä olimme nähneet jo keväällä ja alkusyksystä koko porukan kanssa muutaman kokouksen merkeissä.

Monelle pakkaaminen matkalle oli ollut haastavaa, sillä kukaan ei oikeastaan tiennyt minkälainen ilmasto meitä olisi odottamassa. Monet meistä kuitenkaan eivät olleet ikinä astuneetkaan kyseiseen maahan.

Lentomatka Islantiin kestää n. kolmisen tuntia ja aikaeroa Suomeen verrattuna on kaksi tuntia. Saimme lentomatkan aikana myös matkaa varten matkabingon, joka koostui erilaisista tehtävistä.

Saavuimme toiselle Islannin lentokentälle Keflaviikkiin n. 16.00 paikallista aikaa, josta siirryimme bussikuljetuksella suoraan hotellille ja sieltä suoraan syömään ja nukkumaan.

Jo bussimatkan aikana hotellille onnistuttiin löytämään ihmettelemisen kohteita: kaikilla islantilaisilla näytti olevan isot maasturit ja joka puolelta löytyi vain kivikasoja. Moni myös toivoi näkevänsä Lunneja eli islantilaisia lintuja ja tietysti Islanninhevosia.

islanti1

Maanantaina eli ensimmäisenä kokonaisena päivänä oli aikainen herätys, sillä kello 8.45 lähdettäisiin Islannin sisäosia ja luontokohteita kiertävään Golden circle-retkelle. Ohjeistuksena oli pukea lämpimät ja sateenpitävät vaatteet ja kengät.

Golden circle-kierros sisälsi ensimmäiseksi vierailun Islannin luonnonpuistossa, jossa pääsimme tutustumaan ensimmäistä kertaa kunnolla islantilaiseen luontoon. Luonnonpuiston jälkeen suuntasimme kohti tunnettuja Geysireitä, jossa söimme myös lounaan, joka todellakin sai meidät kaikki ruokaa rakastavat täysin sekaisin.

Lounaan jälkeen lähdimme tutustumaan omaan tahtiin Geysireihin. Alue oli aidattu luonnonpuisto tyyppisesti, ettei kukaan vahingossakaan pääsisi astumaan kuumien lähteiden päälle. Niin kuin kaikki lämmin vesi Islannissa, haisi täälläkin rikiltä eli tuttavallisemmin “kananmunalta”.

Viimeisenä virallisena kohteena vuorossa oli Islannin valtava vesiputous, joka oli yksi retken huippukohdista.

Osa meistä oli retken jälkeen lähdössä viereiseen uimahalliin, sillä uiminen on Islannissa halpa harrastus, koska vesi pumpataan suoraan lähteiltä. Kuitenkin ennen retken loppua pysähdyimme kovasti odotettujen Islanninhevosten luo, ettei ketään meinannut saada enää bussiin takaisin. Saimme kuulla myös, että Lunnit elävät Islannissa vain keväisin ja kesäisin, eikä niitä siten voinut enää nähdä.

islanti2islanti3islanti4islanti5islanti6islanti7islanti8islanti9islanti10islanti11

10.10, kouluvierailupäivä:

Keskiviikko oli päivä, jolloin olimme vapaita matkatoimiston ohjelmasta. Meille oli kuitenkin suunniteltu vierailu pieneen islantilaiseen lukioon Borgarnesiin, jossa tutustuimme oppilaiden koulunkäyntiin ja saimme maistaa perinteistä islantilaista kouluruokaa, joka oli monen mielestä parempaa, kuin Suomessa.

Kouluvierailun jälkeen tutustuimme Islannin historiaan paikallisessa museossa, jonka jälkeen suuntasimme takaisin hotellille.

Loppuillasta vapaa-ajalla moni suuntasi kohti lähikauppaa ja mukaan lähti yleensä pelkkää karkkia, sillä kaikki muu oli niin kallista.

11.10, tulivuoria ja kuumia lähteitä:

Viimeisenä päivänä, ennen kotimatkaa lähdimme taas aamulla kohti Islannin nähtävyyksiä. Oli vuorossa “vulkaaniset ihmeet” ja Blue Lagoon-kylpylä. Ensimmäisenä suuntasimme Reykjanes-niemelle, jossa sijaitsi kuumia lähteitä ja isoja tulivuorista muodostuneita “hiekkakasoja”, jonka päälle moni uskaltautui kiipeämään, vaikka kaatumisia sattui.

Reykjanes-niemeltä jatkoimme kohti pientä satamakaupunkia, jossa kävimme lounaalla.

Viimeisenä oli vuorossa retken kohokohta eli kuuluisa Blue Lagoon-kylpylä, jossa pääsimme rentoutumaan kunnolla.

Palattuamme retkelle lähdimme vielä koko porukalla juhlistamaan viimeistä matkapäivää läheiseen ravintolaan.

Viimeinen päivä oli purkissa ja seuraavana päivänä olisi aika lähteä aikaisin aamulla takaisin Suomea kohti.

islanti12islanti13islanti14islanti15islanti16islanti17islanti18

12.10, kotiinpaluu:

Kotiinpaluupäivänä herätys oli mitä epäinhimilliseen aikaan (siis niille, jotka eivät valvoneet yötänsä) noin kello 3.45, sillä bussi Keflavikiin lähtisi jo 4.15, eikä kentältä saisi myöhästyä. Lähdimme rättiväsyneinä Suomea kohti kello 7.30 ja moni taisi nukkua koko kolmituntisen ajan.

Saavuimme takaisin koti-suomeen kello 13.50 paikallista aikaa ja näin vuoden 2017 Islannin leirikoulu oli päättynyt.