Anne Frankin leirikoulu

Anne Frank on ilmiö. Hänen elämänsä ja kuolemansa ovat meidän kaikkien yhteistä historiaa, jota ei sovi unohtaa. Tämän päivän nuorille teema on taas ajankohtainen maailmanpoliittisestikin. Yksilön tai ryhmittymän kokema syrjintä ja sen seuraukset ovat ilmiötyöskentelymme keskiössä.

20181112_161233

Ma 12/11 ~ WWII

Tapasimme lentokentällä klo 6.00 ja nousimme iloisesti lentoon klo 8.15 kohti Amsterdamia. Lento sujui rattoisasti mustikkamehua siemaillessa. Kun sitten vihdoin saavuimme upeaan kohteeseemme suuntasimme hostellille. Hostelli oli positiivinen yllätys kaikin puolin.

Hostellilta matkasimme vastarintaliike museoon jonka aihe on kieltämättä erittäin mielenkiintoinen: Alankomaiden vastarintaliike oli Alankomaalaisten liike, joka taisteli Alankomaiden natsien miehitystä vastaan toisen maailmansodan aikana. He taistelivat natsit monin tavoin, enimmäkseen ilman väkivaltaa. Vastarinta auttoi piilottamaan parhaimillaan jopa yli 300 000 ihmistä syksyllä 1944.

Hollantilaiset vastarintaryhmät kokosivat tiedustelupalvelun (tietoa natseista), sabotoivat natsien toimintaa ja muodostivat viestintäverkkoja. Tämä auttoi liittoutuneita, vuodesta 1944 aina Alankomaiden vapautukseen asti. Noin 75% hollantilaisista juutalaisista (105,000/140,000) tapettiin holokaustin aikana, joista suurin osa murhattiin natsien tuholeireillä. Useat vastarintaryhmät erikoistuivat juutalaisten lasten pelastamiseen. Natsit tappoivat myös 215-500 hollantilaista romania.

Museossa teimme aiheeseen liittyviä tehtäviä ja tutkimme sen mielenkiintoisia antimia. Museossa oli useita interaktiivisia ulottuvuuksia kuten itse avattavia laatikoita ja lisäinformaatiota tarjoavat vanhanaikaiset puhelimet. Kierros siellä oli mielenkiintoinen ja kesti noin reilu kaksi tuntia.

Kävimme illalla tutustumassa Hollantiin Indonesiasta rantautuneita vaikutteita ruuan muodossa. Ruokakulttuurin aasialaisvaikutteet johtuvat Indonesian siirtomaalaisuudesta. Ravintola Sampurnassa saimme nauttia autenttisesta sisustuksesta ja tunnelmasta. Vaihtoehtoina illallisella oli 4 erilaista riisipöytää, joista yksi oli vegevaihtoehto. Annokset olivat jaoteltu 2 hengen kesken ja ne sisälsivät perinteisen jasmiiniriisin lisäksi erilaisia liha- ja kasvisannoksia. Itse söin batara-riisipöydän, johon kuului muutama lihavarras sekä kokoelma perinteisiä kylmiä ja lämmitettyjä kasviksia. Annoksen monenlaiset tulisuudet ja mausteyhdistelmät olivat erittäin mukava ja täyttävä kokemus.

45943136_2059209210805034_3573038020015685632_n

Herkullisen illallisen jälkeen suuntasimme kanaaliajelulle Amsterdamin päärautatieaseman kupeesta. Tunnin mittaisen kierroksen aikana pääsimme näkemään Hollannin arkkitehtuurin meren pinnalta käsin. Pimeä korosti talojen tiiliä ja vaihtelevia värejä puisissa ikkunaluukuissa. Suuntasimme huomiomme erilaisiin heijastuksiin eri pinnoista.Veneessä pystyi kuuntelemaan 19 eri kielellä opastuksen, joka kertoo kaupungin historiasta ja tärkeimmistä nähtävyyksistä reaaliajassa.

Ti 13/11 ~ Anne Frank

Tiistai-aamukymmenen alkoi kahdeksalta aamulla hyvällä aamupalalla. Aamupalan jälkeen kokoonnuimme hostellin sisäpihalle pitämään esitelmiä päivän kohteisiin liittyen. Treasure hunt alkoi esitelmien jälkeen ja siinä samalla saimme hyvin kierrettyä kaupunkia ja kauppoja. Samalla näimme paljon eri nähtävyyksiä.Yhdeltä meillä oli kokoontuminen Anne Frank-museon ulko-ovilla. Meillä oli tunnin mittainen opetustuokio Anne Frankista ja toisesta maailmansodasta. Sen jälkeen kiersimme museon ja Annen perheen piilopaikan. Tämä kokemus oli vaikuttava ja jää varmasti pysyvästi mieleen!

Oltiin syömässä tyypillistä hollantilaista ruokaa ravintolassa, jonka nimi oli suomeksi pikkuinen jänö Claus: Haesje ClaesAlkupalaksi oli hernekeittoa, jossa oli makkaraa, perunaa ja porkkanaa. Pääruuaksi oli porkkanaperunamuussia ja lihapulla, jossa oli lisukkeina hillosipuleita ja suolakurkkuja. Hollannista suomennettuna hillosipuli on hopea sipuli. Jälkiruuaksi saatiin herkullista omenapiirakkaa kermavaahdon kera. Ruoka oikein maistuvaa! :))

Ke 14/11 ~ Den Haag

Heräsimme aikaisin aamulla vierailemaan aamupäivästä Hollannin hallintokaupungin, Haagin taideyliopistossa Royal Academy of Artissa tapaamassa kahta vanhaa alppilan opiskelijaa Lumi Tuomea ja Emma Sarpaniemeä. Molemmat opiskelevat yliopistossa fiktiivistä valokuvausta, Lumi Tuomi toista vuottaan ja Emma viimeistä vuotta vetämässä. Ihanat oppaamme kuljettivat meidät rakennuksen ympäri ja kertoivat erilaisia kiinnostavia tietoja erittäin kansainvälisestä taideopistostaan. He selittivät hyviä vinkkejä uuteen maahan muuttamisen vaikeuksista, opiskelukustannuksista sekä yleisesti koulu-ja opetussysteemistää.

46312913_2060980340627921_1729974309562089472_n

Mauritshuisissa näimme Hollantilaista taidetta parhaimmillaan. Museossa oli 1600-1800 luvun parhaimpia taideteoksia. Museossa oli lukuisten kuuluisien taiteilijoiden töitä esim. Johannes Vermeer ja Rembrandt. Me saimme hyvää opastusta vaikkakin ryhmä oli suuri. Omasta mielestä Escher museo oli mielenkiitoisempi.

Menimme iltapäivällä Escher museoon. Escher oli vaikuttava, sillä hän ei ainoastaan maalannut teoksiaan vaan kaiversi ne puuhun ja leimasi paperille. Escherillä oli 400 teosta, jossa leikiteltiin ihmismielellä. Escher on ollut tähän mennessä vaikuttavin nähtävyys täälä! Kiersimme Den Haagin kaupunkia ja se vaikuttautui oikein mukavaksi kaupungiksi. Juttelimme paikallisille ja he sanoivat myös, että Den Haag on Amsterdamiin verrattuna perinteisempi ja sielä näkee enemmän miltä oikea Hollanti näyttää.

To 15/11 ~ kolmen (neljän) museon päivä

Heräsimme aamulla n. 9.00 aikaan, jonka jälkeen menimme aamupalalle ja aloitimme matkamme kohti Rembrandthuis nimistä museota. Rembrandthuis oli 3 kerroksinen talo, jossa Rembrandt eli ja töiskenteli. Kiertelimme museossa vapaasti. Kiinnostavin huone koko paikassa oli mielestämme Rembrandtin työhuone, jossa hän maalasi tärkeimmät työnsä. Kun astut huoneeseen voit asettaa itsesi siihen samaan paikkaan ja käyttää mielikuvitustasi vapaasti. Eräs työntekijä näytti meille kierroksen aikana, että miten tehdään maalia erilaisista mineraaleista ja jauhoista.

Vierailimme Rijksmuseossa (Hollannin kansallismuseo) päivän ensimmäisen museokäynnin jälkeen. Siellä meidät jaettiin kahteen opastusryhmään ja lähdimme kiertämään museota. Museorakennus oli erittäin kaunis sisältä sekä ulkoa. Se oli Hollannin isoin museo joten oli vaikea nähdä kaikkea tunnissa. Oppaat olivat todella hyviä ja he esittelivät heidän mielestään tärkeimmät ja mielenkiintoisimmat teokset. Museossa oli todella vanhasta taiteesta erittäin tuoreeseen taiteeseen kuuluvia teoksia.

46463262_2063230963736192_7977021524542488576_n

Stedelijk museo oli päivämme kolmas museo. Museo oli saman tapainen kuin Kiasma Suomessa. Tällä hetkellä nähtävillä oli historian parhaimpia designin ja taiteen töitä. Museossa oli muun muassa näiden taiteilijoiden töitä: van Gogh, Kandinsky, Kirchner, Alvar Aalto, Kiefer, ja Mondrian.

Opettajat piipahtivat illalla vielä Mocomuseoon kun bongasivat museon pihassa olevan Banksyn teoksen. Museosta löytyy Banksyn teoksien lisäksi myös Andy Warholin and Roy Lichtensteinin ja Icy & Sotin teoksia. Viimeisiä kutsutaan myös Iranin Banksy:ksi.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Herkullinen illallinen oli Pancake Bakery:ssa, jossa voi syödä niin makeita kun suolaisiakin lettuja.

46422800_2063231320402823_4991095707004829696_n

Pe 16/11 ~ van Gogh

Matkan viimeiseksi kohteeksi jäi van Gogh-museo, jonne suuntasimme heti kirjauduttuamme ulos hostellista. Mukavuudenhaluisina valitsimme huonetovereideni kanssa raitiovaunun ja katselimme rattoisan kyytimme ikkunasta muiden kulkua poikkeuksellisen kylmässä säässä. Museolle saavuttuamme jätimme tuttuun tapaan tavaramme säilöön ja esittäydyimme oppaillemme.46439133_2063792763680012_7492321477207785472_n

Vierailun alkuun opas pohjusti meille elämästä 1800-luvulla ja olosuhteista, joissa myös van Gogh eli. Kirkon ja kuninkaallisten johtoasema taiteen tuottajina oli kaatunut, minkä takia taiteilijoilla oli vapaus luoda jotakin täysin uutta. Monien muiden lailla van Gogh tarttui tähän tilaisuuteen ja aloitti taiteilijauransa maalaamalla naturalistisia teoksia hollantilaisten maalaisten elämästä. Opas esitteli töitä meille ja auttoi kaivamaan esiin niissä piileviä ajatuksia. Tutkimme myös van Goghin myöhemmän tuotannon töitä, joissa korostuivat värit ja yksittäiset siveltimenvedot.

Kierroksen päätyttyä osoitimme oppaalle kiitoksemme ja jäimme vielä hetkeksi tutkimaan töitä itseksemme. Kello riensi kohti Suomeen paluta, joten lähdimme takaisin hostellille hakemaan matkalaukkumme sekä hyvästelemään Amsterdamin.

46409598_2063792827013339_1123525889439563776_n

Aleksanteri, Aurora, Bruno, Eemeli, Emmi,
Jessica, Joonas, Julia, Kalle, Katriina,
Markus, Mikael, Miro, Mirva, Patrick,
Saga, Totti, Ville-Kalle,
sekä Krista & Minna

Ravintolat, joissa kävimme olivat loistavia ja muutenkin ruoka ja pienet snacksit täällä olivat todella herkullisia. Opin paljon uutta taiteesta, ja kannatti tulla siksi, että en olisi välttämättä itse käynyt kohteissa, joissa kävimme. Parasta oli Pancake Bakeryn ruoka.
Meillä oli täällä Amsterdamissa tosi hyvä porukka, mikä teki matkasta hauskan ja viihtyisän. Kävimme erilaisissa kohteissa, missä aina opimme jotain uutta. Luulen, että eniten uusia asioita opimme taiteesta sekä taiteilijoista. Parasta oli se, että meillä oli kivan ohjelman lisäksi hyvä määrä vapaa-aikaa, jolloin saimme käydä tutustumassa kaupunkiin paremmin. Koko matka oli kokonaisuudessaan siis erittäin onnistunut!
Pidin siitä että kouluretkien ja vapaa-ajan välillä oli hyvä tasapaino. Molempia oli kivasti. Opin katsomaan taidetta uudesta näkökulmasta ja opin tuntemaan erilaisia ruokakulttuureja. Paras juttu oli varmaan se että oli hyvin vapaa-aikaa ja retki Den Haagiin oli kiinnostava, sillä itseäni kiinnosti kuulla millaista on opiskella ulkomailla! Reissu oli kannattava koska sain nähdä paljon Amsterdamista vain muutamassa päivässä!
Matka oli onnistunut, oli paljon vierailuita museoihin ja ravintolat missä kävimme olivat hyviä. Varsinkin Pancake Bakery oli hyvä! Kannatti tulla, koska sai paljon muistoja ja kokemuksia, ja näki Amsterdamin neljässä päivässä hyvin. Paras juttu oli Anne Frankin museo koska siihen tämä leirikoulu keskittyi eniten. Vierailu Den Haagiin yliopistoon oli kiinnostava, koska itseäni kiinnostaa opiskella tulevaisuudessa ulkomailla. Museot oli hienoja, kävimme kahdeksassa museossa. Matka oli onnistunut, ja meillä oli hyvä porukka!
Matka sujui mallikkaasti. Ruuat, kouluvierailu ja museokäynnit onnistuivat kaikki hyvin. Valmiiksi valitut ravintolat olivat hyviä ja ruoka on muutenkin Amsterdamissa hyvää. Opin asioita Amsterdamista ja taiteesta reissun aikana. Eniten mieleen jäi Amsterdamin historia. Kaupunkia oli mukava kiertää koska en ole ikinä ennen ollut Amsterdamissa. Maisemat olivat upeita. Kannatti tulla Amsterdamiin.
Nautin itse todella paljon ihan vaan kaupungilla kävelemisestä ja paikkoihin tutustumisesta. Myös illallisvalinnat olivat nappisuorituksia mikä ei ollut tietenkään pahaksi. Sain sivistettyä itseäni kaikissa museoissa missä kävimme, oppaiden ja oman selvittelyn kanssa. Mielestäni kokonaisuudessaan matka oli uskomaton ja sen aikataulutus toimi otollisesti.
Oli erittäin kivaa tutustua kaupungin museoihin ja itse kaupunkiin kavereiden kanssa. Vapaa-aikaa oli tarpeeksi ja ehti käydä ostoksilla sekä paikoissa missä itse halusin käydä. Oli erättäin kannattavaa tulla mukaan matkalle, sillä Amsterdamin arkkitehtuuri oli hienon näköistä sekä ruoka oli erittäin hyvää. Erilaiset taiteet sekä taiteilijat olivat kiinnostavia ja oli hienoa päästä näkemään niitä paikan päällä. Kaupungissa oli paljon kanaaleja, joita kiersimme veneellä. Siinä pääsi näkemään kaupunkia yöllä, joka oli siistiä.
Tutustuimme kaupunkiin monipuolisesti, ja erilaisten aktiviteettien määrä oli sopivasti tasapainossa. Itse pidin eniten museovierailuista, erityisesti oppaiden vetämistä kierroksista. Kuten yksi heistä asian ilmaisi, sain avaimia teosten piirteiden havainnointiin ja tulkintaan. Mukavaa oli myös vain kaupungilla kävely ja vieraaseen ympäristöön tutustuminen. Talot olivat kauniita ja niitä runsaasti ympäröivät viherkasvit tekivät kaupunkiympäristöstä miellyttävän, lukuisia kanaaleja unohtamatta.
Hyvää oli se, että meillä oli tosi hyvä porukka ja kivoja ohjelmia ja sai paljon itsenäisesti kiertää kaupunkia, joten pääsi niihin paikkoihin minne itse halusi. Opin taiteesta ja taiteilijoista paljon ja katsoa taidetta eri näkökulmasta. Matka oli kokonaisuudessa todella onnistunut ja saimme tutustua Amsterdamiin hyvin neljässä päivässä. Lemppari museo oli Anne Frankin museo. Meille oli valittu hyviä ravintoloita. Kokonaisuudessa matka oli oikein kiva!
Hyvää oli se että saatiin tutustua uuteen kulttuuriin ja nähdä kauniita paikkoja. Kannatti tulla, koska reissu oli hieno kokemus. Opin hollantilaisesta kulttuurista ja sen historiasta. Paras kohde missä vierailtiin oli Anne Frankin talo ja muuten parasta oli hyvä porukka ja yhteishenki ja tietty huiput opet.
Hyvää oli se, että kävimme laajasti monissa museoissa ja niistä jäi käteen pelkästään hyvä kokemus, vaikka jotkut museot eivät kiinnostaneet niin paljon mitä esim Escher kiinnosti. Matkassa oli hyvää, että kaikkien ohjattujen asioiden ohella oli myös paljon vapaa aikaa, missä sai tutustua itse kaupunkiin. Matkalle kannatti tulla jos halusi laajentaa tietämystä taiteesta ja taiteilioista. Ja ylipäätänsä laajentaa omaa yleissivistystä. Paras oli Escherin ja Rijksmuseum, mutta Anne Frankin talosta on erittäin hyvä tietää ja nähdä minkälaisessa paikassa hän eleli. Koko matka toimi hyvin, sillä oli mahtava porukka matkassa mukana ja opet tietysti myös!!!
Hyvää oli koko reissu, en ollut ikinä ennen ollut Amsterdamissa ja kokemus oli todella hieno. Kannatti ehdottomasti tulla, opin paljon uutta Amsterdamin historiasta ja taiteesta, myöskin opin arvostamaan nykytaidetta ja sen hienoutta. Olen todella iloinen, että tulin sai viettää kavereiden kanssa aikaa ja opimme yhdessä paljon uutta. Hotellimme oli myös todella mukava.