Jatkokoululutusaamupäivä Alppilassa 14.11.2018

Marraskuun 14. päivä Alppilan lukiossa järjestettiin ensimmäistä kertaa jatkokoulutusaamupäivä. Tapahtuma on osa Tunne työ, suunnittele ura -hanketta, jonka tavoitteena on tukea opiskelijoiden oppimista työelämälähtöisemmin, jotta opiskelijoiden urasuunnitelmat vahvistuvat. Alppilan lukion jatkokoulutusaamupäivän suunnittelu- ja vetovastuun kantoi Antti-opo, ja muut opettajat kantoivat kortensa kekoon ottamalla yhteyttä lukion alumneihin eli entisiin opiskelijoihin, jotka tällä hetkellä opiskelevat yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa. Alumnit kutsuttiin Alppilaan kertomaan opinnoistaan ja korkeakoulujen hakuprosesseista. Aamupäivän aikana kuultiin yhteensä noin 30 esitystä. Suosituimpia olivat lääketieteen, media-alan, kauppatieteen, psykologian ja sotatieteen esitelmät.

DSC07578Alumnit ja heidän entiset opettajansa tapasivat yhteisellä aamiaisella. Kuvassa vasemmalla Osma Rautila.

Jokainen opettaja toimi kahden vierailijan isäntänä tai emäntänä, eli varmisti, että esitystekniikka toimi luokkatilassa ja että luentoa saapuivat kuuntelemaan sille ilmoittautuneet opiskelijat. Ensimmäisen emännöimäni esitelmän piti Aalto-yliopistossa sisustusarkkitehtuuria opiskeleva Emilia Lonka. Niin sisustus- kuin myös arkkitehtiopiskelijat viettävät suurimman osan päivästä opintojensa parissa, ja yliopisto tarjoaa mahdollisuuksia osallistua erilaisiin kilpailuihin ja projekteihin, joista saa käytännön työkokemusta. Emilian esitelmä oli todella motivoiva ja opiskelijalähtöinen. Ei haittaa, vaikka omaa alaa miettiessä kuluisi pari vuotta muita töitä tehden, sillä kun asiat loksahtavat kohdalleen, on entistä itsevarmempi ja valmiimpi opiskelemaan juuri omakseen tuntemaansa alaa.

IMG_20181114_111456 Emilia Lonka

Toisen emännöimäni esitelmän piti Selja Tiilikainen Helsingin yliopistosta. Hän opiskeli suomen kieltä pääaineenaan ja on opiskellut myös muun muassa journalistiikkaa. Yliopistoissa vallitsee akateeminen vapaus, eli humanististen tieteiden opiskelija voi hyvinkin vapaasti valita, mitä aineita opiskelee pääaineensa lisäksi. Esimerkiksi suomen kieli pääaineena ja erilaisilla sivuaineyhdistelmillä voi päästä töihin tiedottajaksi, toimittajaksi, opettajaksi, viestintäasiantuntijaksi, projektisuunnittelijaksi tai toimitussihteeriksi.

Opiskelijat osallistuivat luennoille mielellään. Vaikka aluksi jatkokoulutusaamupäivä täysin uutena kokemuksena saattoi hieman hämmentää ja sen hyödyllisyys epäilyttää, viimeistään viimeisen luennon jälkeen jokainen opiskelija oli saanut ainakin innoitusta pohtia omaa tulevaisuuttaan ja siihen kuuluvia opintoja. Nykyajan myllerryksessä moni nuori pohtii vielä suuntaa elämälleen, jolloin esimerkiksi korkeakoulujen valintauudistukset luovat paineita: osaanko valita opiskelemani aineet järkevästi, panostanko tarpeeksi juuri oikeisiin kursseihin, enhän ole vielä edes varma, mitä haluan tehdä? Alumnien esitelmissä korostui alaan katsomatta matematiikan ja äidinkielen opintojen tärkeys, mutta myös omien mielenkiinnonkohteiden ja motivaation löytämisen tärkeys. Joku löytää oman kutsumusalansa heti, toisella sen löytymiseen voi vierähtää pidempikin tovi, mutta elämä kantaa.

DSC07576 Tämä iloinen parivaljakko vastaanotti vieraamme

Teksti: Heli Hukkanen
Kuvat: Heli Hukkanen ja Annukka Kosonen

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: