Erasmus+ KA229 Crossing borders Valenciassa

IMG-65934.11. maanantai

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä Valenciassa tutustuimme kaupunkiin ja toisiimme. Meille oli katettu yhteinen aamupala koululle. Aamupäivän luennolla opimme paljon uutta espanjalaisesta koulujärjestelmästä niin oppilaiden kuin opettajien näkökulmasta. Isäntäkoulussamme on oppilaita päiväkodista lukioon asti ja pääsimme tutustumaan niin kolmevuotiaiden opetustuokioihin kuin lukiolaisten opiskeluun. Espanjassa esikoulu on 3-5 -vuotiaille, alakoulu 6-12 -vuotiaille, yläkoulu 13-15 -vuotiaille ja lukio 17-18 -vuotiaille.

Toinen luento käsitteli yhteistyöprojektin aihetta, maahanmuuttoa. Paikallinen rajavartiointiin erikoistunut poliisi tuli koululle kertomaan Espanjan maahanmuuttokäytännöistä. Valencian maahanmuuttotilanne on huolestuttava, koska tulijoita on paljon ja vastaanottokeskukset ovat täynnä. Maahan tulleet laittomat siirtolaiset eivät saa mitään tukea ja he jäävät usein oman onnensa nojaan.

WhatsApp Image 2019-11-04 at 17.29.48

Iltapäivällä tutustuimme kaupunkiin ja sen historiaan opastetulla kävelykierroksella.  Valencian historiassa mielenkiintoa eniten herätti sen erittäin pitkä ikä ja kuinka sen eri aikakausien arkkitehtuurin vaikutukset näkyvät nykypäivän kaupungissa. Roomalaiset perustivat kaupungin noin 2100 vuotta sitten ja nimesivät sen valloituksensa mukaan Valentiaksi. Roomalaisen ajan jälkeen kaupunkiin ovat virranneet vuorollaan niin goottilaiset, maurilaiset ja lopulta katoliset suuntaukset. Näitä vaikutteita näimme pitkin kaupunkia katedraaleissa, kirkoissa, kaupunginporteissa ja muissa rakennuksissa. 

Yhteisen päivän päätimme churroista nauttimisella.

Tinka ja Wilma

WhatsApp Image 2019-11-04 at 17.29.46 (1)

Tiistai 5.11

Tänään tutustuimme koululla tarkemmin espanjan ja valencian kielen opiskeluun. Oppitunnillamme oli mukana myös oppilaat Italiasta ja Saksasta. Kävimme läpi tärkeitä käsitteitä, joista olisi hyötyä matkallamme esim. Au! = Hei hei! (Valenciaksi)  . Kieltä opeteltiin erilaisissa työpisteissä. Työpisteissä opiskelua seurasi pieni tauko, jolla kerkesi syödä.

Seuraavaksi tutustuimme maahanmuuttoon. Koululle tuli viranomainen pitämään esitelmän maahanmuutosta. Esitelmä keskittyi Maltalta pelastettujen pakolaisten sijoittamiseen Valenciaan. Luento sai oppilaat ajattelemaan pakolaisuutta ilmiönä ja toi aiheeseen aivan uuden positiivisen näkökulman pakolaisten pelastamisesta. Tämän jälkeen siirryimme seuraamaan pakolaisten kertomia kokemuksia maahanmuutosta Valenciaan. 

Paikalle oltiin kutsuttu kolme Valenciaan muuttanutta ihmistä. He olivat kaikki eri maista. Yksi heistä oli Nigeriasta, toinen Guineasta ja kolmas Pakistanista. Oppilaat jaettiin ryhmiin ja he pääsivät seuraamaan jokaisen henkilökohtaista tarinaa ryhmä kerrallaan. Kaikki tarinoista olivat koskettavia ja ne avasivat oppilaiden katsetta maahanmuuton vaikeutta kohden. He eivät olisi tahtoneet lähteä kotimaastaan, mutta heillä ei ollut oikein muutakaan vaihtoehtoa. Tarinat esitettiin nopeasti 20 minuutissa ja niiden lopuksi oppilaat pääsivät kysymään aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Koulua täytyy kiittää erityisesti näin hienon kokemuksen johdosta. Oli todella mielenkiintoista päästä kuulemaan maahanmuuttajien omakohtaisista kokemuksista.

Pääsimme maistamaan espanjalaista kouluruokaa. Kouluruoka oli suomalaiseen verrattuna hyvin poikkeavaa. Espanjassa ruoan laatuun eikä ravintoarvoihin panosteta yhtä paljon. Ruoan maku oli kuitenkin menevä. Tässä huomaa, että Suomessa kouluruoka on oikeasti etu, vaikka siltä ei aina välttämättä tunnukaan. 

Tämän jälkeen oppilaille oli järjestetty maahanmuuttoa koskeva roolipeli. Oppilaat jaettiin erilaisiin rooleihin. Roolit saatuaan peli aloitettiin. Aluksi oppilaiden tuli kerätä haluamallaan tavalla mahdollisimman paljon rahaa maahanmuuttoa varten. Seuraavaksi heidän tuli päästä rajan yli toiseen maahan. Jos he pääsivät maahan, heille myönnettiin henkilöllisyystodistus. Loput oppilaista joutuivat selvittämään tavan saada henkilöllisyyden. Pelissä oli myös tarkoituksena hankkia vakuutus, asunto, työ ja muita elämälle oleellisia seikkoja. Peli loi uutta perspektiiviä maahanmuuttoa kohden ja näytti kuinka vaikeaa se voi olla, vaikka peli vain raapaisi todellista maahanmuuton rankkuutta.

Kasper ja Kolja

Keskiviikko 6.11.

Koulu alkoi aamulla kello 8.25. Ensimmäisellä tunnilla pelasimme interaktiivista peliä, jossa syyrialainen mies lähtee etsimään kadonnutta veljeään Turkkiin. Veli on paennut Syyriasta sodan takia ja yrittää päästä Eurooppaan. Pelissä yritämme tehdä oikeita ratkaisuja jotka auttaisivat löytämään veljen. 

Seuraavalla tunnilla tanssimme erilaisia piiri- ja paritansseja. Se oli todella hauskaa, koska kenelläkään ei oikeastaan ollut yhtä samaa paria vaan parit vaihtuivat koko ajan ja kaikki tanssivat kaikkien kanssa. 

Iltapäivän ohjelmassa oli legoilla leikkimistä. Tarkoituksena oli opetella ikään kuin uusi kieli ja puhua legojen avulla. Legotyöskentelyn välissä nautimme lounaan. Valenciassa/Espanjassa ei ole samanlaista koululounasta kuin Suomessa. Täällä lounas kestää noin 1,5h-2h koska ihmiset menevät yleensä kotiin syömään. Minä en kerennyt isäntäperheeseen syömään annetussa ajassa, joten menimme todella ihanaan kasvisravintolaan syömään! Lounaan jälkeen jatkoimme rakentamista legoilla. Rakensimme lopuksi yhdessä legoilla tulevaisuuden unelman. Ihmisillä oli mielessä ”toisten auttaminen” ”tasa-arvoisuus” ”olemalla ystävällinen” ”ympäristöystävällisiä kulkuneuvoja”

Eva ja Siru

3be0421b-36e3-4f2b-887a-fc9e23714ebdbcc7c701-8765-4b9d-a789-1c4b21a792b2

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

<span>%d</span> bloggaajaa tykkää tästä: